Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft online shoppen een enorme vlucht genomen. Als webshop wilt u goed kunnen inspelen op deze trend. Hoe meer bestellingen, hoe groter de voorraad en hoe beter het voorraadmanagement moet zijn. Zeker wanneer u via meerdere kanalen verkoopt. Geen onhandige Excelsheets met handmatige aanpassingen, maar automatiseren met een WMS. In dit artikel benoemen welke voordelen een WMS voor uw webshop biedt.

Wat is een WMS?

Een Warehouse Management Systeem (WMS), is een softwaresysteem die alle benodigde informatie van een magazijn verwerkt. Om hiermee aan de slag te gaan is het belangrijk om eenmalig het systeem in te richten en te koppelen. Gelukkig is veel van deze informatie automatisch op te halen. Door gebruik te maken van een WMS heeft u altijd inzicht in uw voorraad, weet u precies waar elk product ligt, hoeveel bestellingen er open staan en waar in het proces een bestelling zich bevindt. Het zorgt voor meer rust en overzicht voor medewerkers van het magazijn.

De voordelen van werken met een Warehouse Management Systeem

Het integreren van een WMS in uw webshop logistiek levert u verschillende voordelen op. We hebben de meest belangrijke hieronder voor u op een rijtje gezet.

1.     Meer inzicht en minder kans op fouten

Weet elke werknemer waar elk product ligt en hoeveel stuks er op voorraad zijn? Die kans is klein. Misschien weten een aantal medewerkers alle data uit zijn of haar hoofd. Maar wat als die persoon afwezig is of als het aanbod aanzienlijk uitbreidt of veranderd? Dan is het lastig om het overzicht te bewaren. Met een digitaal systeem heeft iedereen op elk moment inzicht in de actuele voorraad en status van producten. Bovendien is een systeem minder foutgevoelig. Gaat er toch iets mis? Dan kunnen deze snel opgespoord en verholpen worden.

2.     Alle informatie op één plek

Webshop automatisering

Een ander voordeel van een Warehouse Management Systeem is dat alle informatie op een plek staat. Zijn uw producten te koop op meerdere platformen? Geen probleem, dit kan allemaal gekoppeld worden aan uw dashboard. Er kunnen verschillende verzendlabels gegenereerd worden voor diverse providers, zodat de bestellingen altijd op de juiste manier verzonden worden. De producten die u op diverse verkoopplatformen verkoopt kunt u in een WMS koppelen. Zo gebruikt u overal dezelfde voorraad welke bij een mutatie automatisch geüpdatet wordt. Geen handmatig gedoe meer met kans op fouten en frustratie bij medewerkers of nee-verkoop, maar efficiënt werken.

3.     Efficiënte orderverwerking

Om een optimale workflow te creëren is het verwerken van orders op de juiste manier essentieel. Richt het orderpickproces optimaal in om grote voorraadverschillen te voorkomen. Door het pickproces te optimaliseren, heeft dit ook invloed op het packproces. Zo kan de software op basis van de instellingen een melding geven als bijvoorbeeld een product extra aandacht nodig heeft, zoals het extra stevig inpakken om dat het product breekbaar is.

Wanneer kiest u als webshop voor automatisering?

Als u als webshop dagelijks slechts een paar bestellingen ontvangt dan is het integreren van een WMS nog niet interessant. Maar bij een flinke groei en uitbreiding van het assortiment is het overzicht zelf niet handmatig meer bij te houden. Automatisering middels een WMS is een goede oplossing. Als u via meerdere verkoopplatformen verkoopt, dan raden we het aan om direct te starten met magazijn software. Dit levert u veel tijds- en energiewinst op.

Uw voorraadbeheer uitbesteden? Krijgsman Public Warehousing maakt ook gebruik van een geavanceerd magazijn software welke eenvoudig te koppelen is aan uw magazijn.

nl_NLDutch