Als webshopeigenaar bent u dagelijks bezig met het opbouwen van naamsbekendheid en verbeteren van de reputatie. Niet alleen elementen als een mooie website, social media kanalen of klantenservice hebben invloed op de manier waarop klanten uw webshop of merk zien en beoordelen. Tegenwoordig draait het om het geven van een optimale klantbeleving, hier heeft logistiek ook een groot aandeel in. Doet u dit goed? Dan is de kans groot dat uw klanttevredenheid er op vooruitgaat.

Factoren die invloed hebben op de klanttevredenheid

Klanttevredenheid is opgebouwd uit verschillende factoren. Zo is het belangrijk dat de ervaringen en verwachtingen overeenkomen. Deze verwachtingen worden beïnvloed door persoonlijke behoeften en wensen, ervaringen van anderen, mond-tot-mond reclame en externe communicatie (communicatie in de vorm van advertenties, reclame of social media berichten).

Uiteraard is het ook belangrijk dat de producten of diensten die u levert van de gewenste kwaliteit zijn, functioneren naar behoren en dat de klantenservice vriendelijk is bijvoorbeeld. Alle inspanningen die u levert gaat om één ding: verwachtingen waarmaken – óf nog beter – overtreffen! Échte meerwaarde bieden aan uw consumenten heeft grote invloed op de tevredenheid. Een manier waarop u dit kunt doen is door uw logistieke processen te optimaliseren en aantrekkelijk te maken voor consumenten.

Trek nieuwe klanten aan en laat bestaande, loyale klanten terugkomen.

Welke logistieke onderdelen kunt u inzetten als marketinginstrument?

Logistiek is allesomvattend begrip. Er komt zoveel bij kijken. Meer dan u waar u misschien bij stilstaat. Maar welke onderdelen van webshop logistiek of e-commerce logistiek zijn waardevol om in te zetten als marketinginstrument? We hebben hieronder de meest populaire voorbeelden op een rijtje gezet:

  • Voorraad producten
  • Concurrerende prijzen
  • Bezorgkosten
  • Bezorgopties
  • Snelle levering

Zelfs op productniveau kunt u al logistieke marketingtriggers plaatsen. Denk aan het vermelden van de productvoorraad, bezorgkosten, aantrekkelijke prijs en eventueel de levertijd. Consumenten willen namelijk alles zo snel mogelijk, en ze verwachten ook dat uw webshop aan deze eisen voldoet. Doen ze dat niet? Dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Zoiets kleins als wel of geen bezorgkosten rekenen kan dus al het verschil maken in een nieuwe of geen nieuwe klant.

Vertrouwen vormt een belangrijke pijler binnen e-commerce

Naast verwachtingen overtreffen, speelt ook vertrouwen een grote rol. Bij iedere online aankoop heerst er een soort spanning. Een angst. Er is namelijk wel betaald voor een product of dienst, maar de consument heeft nog niks in huis. Deze angst kan verminderd worden door gedurende het hele logistieke proces het contactmomenten te vergroten.

Stuur bijvoorbeeld per mail een foto van het pakketje, net voordat deze opgestuurd wordt. Maar ook track&trace codes en status-emails helpen in het winnen van vertrouwen. De klant weet zo altijd en overal wat de meest actuele status van zijn of haar bestelling is.

Ga vandaag nog aan de slag met uw processen

Vroeger waren een goede bevoorrading van de winkel en ruime openingstijden voldoende. Nu moeten webshops consumer-focused zijn en de logistieke processen zo inrichten dat de klant de bestelling ontvangt waar en wanneer hij of zij dat wenst. Wilt u meer resultaten boeken met uw webshop? Laat Krijgsman u dan helpen. Als fulfilment bedrijf kunnen wij de logistiek van u overnemen om zo het vertrouwen van uw klanten te laten groeien, evenals verwachtingen te overtreffen.

 

nl_NLDutch