Het logistieke proces van een webshop behoort misschien wel tot één van de belangrijkste processen. U bent vast met online shoppen bekend. U heeft een product uit een webshop besteld en deze ligt vervolgens een aantal dagen later bij u op de stoep. Maar wat is er met uw pakketje gebeurd tussen het moment van de bestelling tot aan de bezorging? Welke processen moeten doorlopen worden om bij de laatste stap, de bezorging, uit te komen? Kortom, zo zit het logistiek proces van een webshop precies in elkaar.

De diverse facetten binnen webshop logistiek

De logistiek achter een webshop heeft niet alleen te maken met een bestelling van A naar B brengen. Er komt echter veel meer bij kijken. Er bestaan binnen webshop logistiek verschillende facetten. De meest bekende zijn inslag, opslag en verzending. Hier stopt het logistieke proces niet. Ook processen zoals retourverwerking en klantenservice zijn van groot belang binnen webshop logistiek.

Van A naar B

Zo staat het hele assortiment van een webshop die u online kunt vinden opgeslagen in een warehouse. Deze zijn voorafgaand zorgvuldig door de webshopbeheerder uitgezocht en ingeslagen. Om ervoor te zorgen dat een webshop volledig up-to-date is in realtime moet er een voorraadbeheersysteem op zijn plaats zijn. Deze houdt precies bij hoeveel producten er verkocht zijn en hoe groot de voorraad nog is. Voorraadbeheer is daarom van groot belang bij E-fulfilment. Klopt de beschikbaarheid van een product in de webshop niet? Dan loopt de klant over naar de concurrent.

Vanuit een warehouse kunnen de producten gepickt worden. Dit houdt in dat wanneer er online een bestelling gedaan wordt, de juiste producten uit het opslagmagazijn worden verzameld om ingepakt en klaargemaakt te worden voor verzending. De verzending is een visitekaartje naar de klant. Het is namelijk de laatste brug tussen de webshop en de klant. De (onbeschadigde) verpakking en levertijd spelen hierbij een grote rol.

Indien de producten niet naar wens zijn of beschadigd dan heeft de klant de mogelijkheid om het pakketje weer terug te sturen naar de afzender. Dit proces wordt ook wel reverse logistics of retourlogistiek genoemd. Het hele logistieke proces begint dan helemaal achteraan bij het terugzenden van het pakketje.

Webshop logistiek uitbesteden

Kunt u een helpende hand gebruiken bij uw logistieke processen? Krijgsman Public Warehousing neemt graag, in samenspraak met u, lasten van u over. Zo zijn wij gespecialiseerd in o.a. effectief voorraadbeheer en bieden wij een reeks aan e-fulfilment oplossingen. Benieuwd naar wat wij voor uw webshop kunnen betekenen? Kom dan spoedig met ons in contact. Wij denken graag met u mee.