Het beheren van een webshop bestaat uit diverse onderdelen, waarvan de logistiek misschien wel de belangrijkste is. Maar met alleen een sterke logistieke afdeling bent u er nog niet. Marketing, inkopen en het managen van uw personeel zijn ook cruciaal in het laten groeien van uw webshop. In dit artikel focussen we ons echter op de logistiek van uw webshop. Ervan uitgaande dat de rest van uw bedrijfsvoering goed loopt, kunt u met een goede logistiek aanpak een groot verschil maken. Iedere seconde en iedere cent winst ziet u uiteindelijk terug in uw jaarcijfers. Maar om een bestelling compleet en op tijd bij de klant te bezorgen, zijn er een aantal zaken die u op orde dient te hebben.

De logistiek van uw webshop beheren

Het beheren van de logistieke kant van uw webshop vraagt om een integrale aanpak. Zeker bij grotere webshops worden onderstaande onderdelen van de logistiek opgesplitst in teams, waarbij het belangrijk is dat al deze teams perfect met elkaar samenwerken en alles naadloos in elkaar past. Wanneer de inpakkers moeten wachten op orders die nog niet gepickt zijn, verliest u tijd en dus geld. Een sterk management dat deze teams weet samen te brengen is dan ook bepalend voor het succes van de logistiek van uw webshop.

Magazijn- en voorraadbeheer

U ontvangt dagelijks, wekelijks of misschien maandelijks bestellingen van uw leverancier. Mogelijk werkt u met een vaste leverancier, maar het gebeurt ook regelmatig dat u samenwerkt met meerdere leveranciers die ieder hun eigen werkwijze hanteren. Voor u is het dan zaak om de leveringen die binnenkomen efficiënt en zorgvuldig te verwerken. Hier komen voorraadbeheer én magazijnbeheer om de hoek kijken. Zorg ervoor dat u altijd op de hoogte bent van de actuele voorraden in uw magazijn en dat u of uw werknemers ontvangen goederen eenvoudig kunnen registreren. Wanneer producten kwijtraken of beschikbare aantallen op de webshop incorrect zijn, zullen uw klanten u dit niet in dank afnemen.

Verzenden

Bij het verzenden van bestellingen zijn er twee belangrijke eisen waar u aan wilt voldoen. Een bestelling moet compleet zijn en de bestelling moet op tijd bezorgd worden. Moderne systemen zorgen ervoor dat het steeds makkelijker wordt om in weinig tijd veel bestellingen te leveren met ingebouwde checks om te voorkomen dat een fout van een werknemer leidt tot een incomplete order. Het bezorgen van bestellingen wordt overgelaten aan de transporteur. Maak duidelijke afspraken met deze partij en zorg ervoor dat u uw kant van de afspraak altijd nakomt.

Uitbesteden aan een dienstverlener?

Naast het beheren van het magazijn en de voorraad en het verzenden van bestellingen, komt er nog veel meer bij de logistiek van een webshop kijken. Denk aan retouren, betrouwbare koppelingen met het systeem van uw webshop en het verbeteren van interne processen. Het optimaliseren van de logistiek van een webshop vraagt om tijd, geld en vertrouwen in het succes van uw webshop. Door de logistiek uit te besteden aan een dienstverlener zoals Krijgsman Public Warehousing profiteert u van het efficiënte systeem dat wij in 40 jaar tijd hebben opgebouwd. Wij hebben alles in huis om de logistiek van uw webshop uit handen te nemen. Zo kunt u zich richten op de andere aspecten van het runnen van uw webshop.